1. Jak przystąpić do zarządzania sieciami w ramach projektów pharmind GRID?
Aby przystąpić do zarządzania sieciami w ramach projektów pharmind GRID z poziomu systemu KS-OmniPharm, należy wykonać następujące czynności:
1. Zgłosić aktywację usługi w KS-OmniPharm.
2. Po otrzymaniu potwierdzenia włączenia usługi, należy z poziomu systemu KS-OmniPharm nadać odpowiednie uprawniania pracownikom, którzy mają mieć dostęp do przeglądania/zarządzania projektami Pharmind Grid.
3. Zweryfikować, które apteki wyraziły zgodę na scedowanie w zakresie zarządzania projektami GRID – aby zarządzający siecią mógł zarządzać daną apteką w zakresie projektów pharmind GRID, musi zostać wyrażona zgoda apteki na przekazanie prawa o decydowaniu w zakresie zarządzania projektami pharmind GRID.
Poniżej znajdują się szczegółowe informacje dotyczące powyższych czynności:
1. Zgłoszenie aktywacji usługi
Z poziomu KS-OmniPharm należy zgłosić chęć aktywacji usługi wybierając: Administracja systemu > Zarządzanie aptekami i usługami w sieci > Aktywacja usług. W wyświetlonym oknie należy zaznaczyć pole Zarządzanie projektami pharmind GRID, wprowadzić dane reprezentanta usługobiorcy wraz z adresem mailowym oraz zapoznać się z regulaminem. Na koniec należy wybrać Wyślij. Zgłoszenie z prośbą o aktywację usługi zostaje wysłane do KS-OmniPharm. Gdy zgłoszenie zostanie rozpatrzone, do użytkownika wysłane zostanie potwierdzenie aktywacji usługi. Stan wysłanych zgłoszeń można na bieżąco monitorować z poziomu systemu KS-OmniPharm (Stan zgłoszeń).

Rys. 1. Formularz aktywacji usługi
2. Nadanie uprawnień do zarządzania/przeglądu projektów pharmind GRID z poziomu KS-OmniPharm
Po uzyskaniu dostępu do usługi Zarządzanie projektami pharmind GRID, należy nadać odpowiednie uprawnienia użytkownikom, którzy mają mieć dostęp do przeglądu/edycji projektów. W tym celu należy przejść do modułu Administracja systemu > Prawa, wyszukać z listy pożądane uprawnienia (wyszczególnione poniżej) i przypisać je do wybranych użytkowników, klikając w pole edycyjne w kolumnie Przyznane (przykład na rysunku poniżej). Szczegóły dotyczące nadawania uprawnień znajdują się w rozdziale Prawa.
- PP_MOD – Dostęp do zarządzania projektami pharmind GRID,
- PP_SHOW – Dostęp do przeglądu projektów pharmind GRID.

Rys. 2. Nadanie uprawnień do zarządzania projektami pharmind GRID
Procedura nadania uprawnień do zarządzania/przeglądu projektów Pharmind GRID dla sieci KS-OmniPharm Mini:
- Krok 1: Utworzenie użytkownika/użytkowników – w przypadku sieci KS-Omnipharm Mini do rozpoczęcia pracy z projektami pharmind GRID wymagane jest utworzenie użytkowników do pracy w systemie KS-Omnipharm (jest to niezbędny krok, praca na użytkowniku Administrator nie jest zalecana). Aby założyć użytkownika, należy przejść do modułu Administracja systemu > Użytkownicy > Nowy (Jak utworzyć konto dla nowego użytkownika?).
- Krok 2: nadanie uprawnień – po założeniu użytkowników do pracy w KS-OmniPharm, należy przypisać im odpowiednie uprawnienia, dzięki którym będą mieć dostęp do zarządzania projektami pharmind GRID oraz strukturą sieci. W tym celu należy przejść do modułu Administracja systemu > Role i wyszukać z listy rolę Zarządzanie projektami pharmind GRID. Po kliknięciu w opcję, po prawej stronie pojawią się dwie zakładki: Użytkownicy (w tym miejscu widoczna będzie lista użytkowników, dla których założono konto w systemie KS-OmniPharm) i Prawa (rys. poniżej). Aby przypisać rolę do użytkownika, wystarczy kliknąć w pole edycyjne w kolumnie Należy przy danym użytkowniku, np.:

Rys. 3. Sieć KS-OmniPharm Mini, nadanie uprawnień w celu rozpoczęcia pracy z projektami pharmind GRID
Do roli Zarządzanie projektami pharmind GRID przypisane są wszystkie niezbędne uprawnienia pozwalające na pracę z projektami pharmind GRID oraz zarządzanie siecią aptek dla sieci KS-OmniPharm Mini. Uprawnienia te są widoczne w zakładce Prawa:

Rys. 4. Sieć KS-OmniPharm Mini, nadanie uprawnień w celu rozpoczęcia pracy z projektami pharmind GRID
3. Weryfikacja zgód aptek
Aby zarządzający siecią mógł zarządzać daną apteką w zakresie projektów pharmind GRID, musi zostać wyrażona zgoda apteki na przekazanie prawa o decydowaniu w zakresie zarządzania projektami pharmind GRID. Zarządzający siecią ma możliwość weryfikacji, która apteka w ramach danej sieci wyraziła taką zgodę. W tym celu należy z poziomu KS-OmniPharm wybrać (korzystając z bocznego panelu) Zarządzanie aptekami > Zarządzanie projektami pharmind GRID:

Rys. 5. Projekty pharmind GRID
Aby sprawdzić, które apteki wyraziły zgodę na scedowanie w zakresie zarządzania projektami GRID, należy przejść do zakładki Zgody (rys. poniżej). W kolumnie Status można odczytać informację czy apteka wyraziła zgodę. Jeśli apteka w ramach danej sieci posiada ten sam NIP co Usługobiorca KS-OmniPharm, to przyłączenie takiego punktu sprzedaży odbywa się w sposób automatyczny (apteka nie musi podejmować dodatkowych kroków akceptacyjnych po swojej stronie). Aby podejmowanie decyzji w imieniu apteki było możliwe, apteka musi mieć zaakceptowany regulamin pharmind. Brak akceptacji regulaminu pharmind skutkuje brakiem możliwości podejmowania decyzji w imieniu apteki.

Rys. 6. Zakładka "Zgody"
Znaczenie poszczególnych kolumn:
- Status – aktualny status wyrażenia zgody danej apteki na podejmowanie decyzji w jej imieniu w kontekście współpracy w projektach GRID. Poszczególne ikony w kolumnie oznaczają:
– apteka wyraziła zgodę na zarządzanie w kontekście współpracy w projektach GRID,
– zaproszenie zostało wysłane, oczekiwanie na wyrażenie zgody przez aptekę,
– zaproszenie nie zostało wysłane do danej apteki,-
– brak zgody,
– zgoda na zarządzanie z zakresu projektów GRID w ramach sieci apteki została wycofana przez zarządzającego siecią.- Auto – informacja czy akceptacja zarządzania apteką w zakresie projektów pharmind GRID odbyła się w sposób automatyczny:
– akceptacja zgody odbyła się w sposób automatyczny – automatyczna akceptacja obejmuje wyłącznie apteki o NIP-ie takim samym jak NIP usługobiorcy KS-OmniPharm (apteka nie musi podejmować dodatkowych kroków po swojej stronie),- puste pole – brak automatycznej zgody. Jeżeli NIP apteki jest inny niż NIP Usługobiorcy KS-OmniPharm, to konieczne jest wyrażenie przez aptekę zgody na akceptację zarządzania statusem apteki w zakresie projektów GRID (szczegóły poniżej).
- Pharmind – informacja czy apteka jest zainaugurowana w OSOZ. Ikona
informuje, że apteka jest poprawnie podłączona do pharmind.
Akceptacja zgody z poziomu apteki
W przypadku aptek sieciowych, które nie posiadają automatycznego wyrażenia zgody na zarządzanie w ramach projektów pharmind GRID w ramach sieci, wyrażenie zgody możliwe jest z poziomu systemu aptecznego poprzez moduł APW41 Admin > KS-OmniPharm One > Poświadczenie zgód (rys. poniżej). Akceptacji może dokonać jedynie pracownik posiadający odpowiednie uprawnienie 41-0047 Upoważnienie do zawierania umów i składania innych oświadczeń woli dotyczących Apteki (uprawnienia można nadać również poziomu modułu APW41 > Uprawnienia).

Rys. 7. Wyrażenie zgody z poziomu KS-AOW
W kolejno wyświetlonym oknie apteka może sprawdzić wszystkie zaakceptowane przez siebie zgody związane z KS-OmniPharm. W momencie, gdy dana apteka nie posiadała automatycznego wyrażenia zgody na zarządzanie projektami pharmind GRID w ramach danej sieci, w zakładce Oczekujące wyświetli się informacja z prośbą o wyrażenie zgody na dołączenie do zarządzania projektami pharmind GRID w ramach Sieci Punktów Sprzedaży Detalicznej. Apteka powinna zapoznać się ze szczegółami wyrażanej zgody, a następnie poprzez przycisk Wyrażam zgodę zaakceptować zgodę na zarządzanie projektami pharmind GRID w ramach danej sieci. W momencie wyrażenia zgody przez aptekę, w systemie KS-OmniPharm (Projekty pharmind GRID > zakładka Zgody > kolumna Status, rys. 3) zarządzający siecią będzie mógł zweryfikować status zaakceptowania przez daną aptekę zgody na zarządzanie z zakresu projektów GRID w ramach sieci.
Dodatkowe informacje: